“Bolehkah seorang isteri yang kem4tian suami menghantar jenazah suami ke kvbur?” Ini mungkin persoalan yang selalu bermain di fikiran ramai masyar4kat islam di luar sana. Jawabannya adalah “TIDAK BOLEH”. kerana iddahnya telah bermula, dan isteri tidak blh keluar men1ngg4lkan rumah suami kecuali darurat.
Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yg ditetapkan oleh syar4k. Antara sebab yg dibenarkan untuk menin ggalkan rumah suami adalah jika keselamatannya terancam. Sebab2 seperti ingin menziarahi kvbur, atau menghad1ri majlis ilmu tidaklah termasuk sebab yg darurat.
Ibadah mesti mengikut cara yg diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa n4fsu. Jadi, kalau ingin suami yg meni nggal mendpt redha Allah Ta’ala, isteri tidak boleh keluar drpd rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari. Yg beri suami dan yg tak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena patuhi arahan Allah dan bukan dgr apa masyar4kat kata.
Ambil iktibar drpd kisah Ummu Salamah yg pd asalnya ingin menunjukkan cara ratapan luar biasa ketika suaminya men inggal.
Tetapi setelah dilarang oleh Nabi SAW, dia akur dan menurut apa yg diajar Rasulullah ﷺ, dan akhirnya diganjar Allah dgn dia akhirnya diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda RasuluLlah ﷺ send1ri.
Iktibarnya – bilamana mendahulukan Allah, pasti ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan ketika di dunia ataupun disimpan utk akh1r4t.
Isteri tidak perlu merasa bersalah dgn anggapan masyar4kat yg mungkin mengatakan –“Isterinya tak hantar suaminya ke kvburlah.”
Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan membuat helah seperti isteri ikut tapi duduk dlm kereta saja, atau duduk jauh sikit drpd tmpt dikebumikan. Perasaan bersalah itu perlu diambil kira berdasarkan hukvm Allah, dan bukan hukvm budaya masyar4kat. Jgn takut apa org cakap.
Pada zaman RasuluLlah ﷺ sudah ada golongan wanita yg nak ikut ke kvbur, lalu Nabi ﷺ bertanya kpd mereka, “Kamu nak pergi kvbur, adakah kamu pikul jenazah itu?
Jawab mereka, “Tidak.” Baginda RasuluLlah ﷺ bertanya lagi, “Adakah kamu akan masuk ke dlm kvbur utk menguburkan jenazah?” Jawab mereka, “Tidak.” Lalu Rasulullah ﷺ berkata, “Kamu balik kamu dpt ganjaran, lebih baik drpd kamu ikut dan kamu dapat d0sa.”
Ini bukan menunjukkan yg agama ini tiada perasaan kpd kaum wanita. Hari ini org akan mengatakan seorg isteri tak penuhi hak suami jika isteri tak hantar jenazah ke kvbur. Lama-kelamaan org akan kata tak penuhi hak suami jika tak semua ahli keluarga hadir di kvbur.
Generasi akan datang pula akan kata tak penuhi hak suami jika tak masuk dlm kvbur. Perubahan demi perubahan akan berlaku jika ianya dicipta mengikut akal fikiran manusia atau budaya tempatan yg sumbernya tak tetap. Tapi jika ikut hukvm Allah, ia sama saja tak kira di mana berada.
Jika ada yg kata, “Eh awak tak penuhi hak suami awaklah.
Jawab padanya, “Eh, ALlah yg suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yg kita buat itu adalah sesuai mengikut apa yg ALlah Ta’ala suruh.
Jika ikut cakap org kita dpt d0sa, tapi ikut cakap Nabi ﷺ, yg tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu drpd Allah Ta’ala, kita akan dpt pahala.
Maka, rugi jika seseorg itu ikut cakap org. Di akh1r4t nanti bukan kwn itu yg akan membela kita di hadapan ALlah, bahkan dia akan menjauh drpd kita.
Jika isteri ingin melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa jenazah pulang ke rumah seblm dikebumikan.
Siapa kata jenazah tak boleh dibawa pulang ke rumah jika telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?
Jika ingin solatkan, baca Quran atau apa saja – buat di rumah agar isteri tak perlu keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.
Isteri tak boleh keluar menunggu suami dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana iddah bermula setelah suami mening gal.
Perempuan, kalau nak pergi ke kvbur, pergi pada hari selain drpd hari pengkembumian. Kecuali, jika satu Kg. itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dlm hal ini – perempuan yg bawa jenazah, yg gali kvbur, yg kebumikan, yg uruskan semuanya.
Perempuan bukan dilarang pergi ke kvbur, tapi risau berlaku perkara yg tidak sesuai dgn syar4k jika ikut bersama lelaki yg menguruskan jenazah.
Kita pun lihat send1ri byk berlaku, perempuan ahli keluarga duduk di hadapan kvbur, dan sekelilingnya semuanya lelaki.
Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yg sopan dan menurut syar4k.
Biarkan org lelaki siap menguruskan. Esok pagi2, baru anak dan ahli keluarga pergi utk bacakan Yasin ke… dan akan dpt baca dlm keadaan tenang dan tak bercampur dgn lelaki.
Ambil iktibar drpd kisah anak perempuan Nabi Syu4ib, yg ketika ingin mengambil air drpd perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki, tetapi mereka tunggu jauh drpd perigi sehingga lelaki selesai, baru mereka akan ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kvbur, tunggu org lelaki selesai dulu, pergi keesokan harinya.
Terdpt byk perbahasan ulama dlm kes isteri yg kema tian suami dan perlu keluar bekerja, kerana memang sukar mendapatkan cuti selama 4 bulan 10 hari.
Dlm keadaan darurat, seseorg dibenarkan melakukan sesuatu yg h4ram sekalipun. Dlm hal ini, kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau tidak.
Kalau dgn dia tidak bekerja, tapi keperluan asasnya dpt dipenuhi, maka itu bukan darurat yg membolehkan dia utk keluar bekerja. Tapi, kalau dgn dia tak bekerja, dia tak blh makan, atau anak2nya tiada yg menanggung, atau keluarga suaminya tidak mampu menanggungnya, walhasil, dia ada sebab yg menyebabkan dia tidak boleh berhenti kerja, tapi sebab dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syar4k dan bukan oleh d1ri send1ri.
Jadi, dlm hal ini, dia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak blh men1ngg4lkan tuntutan lain seperti berhias, dan melakukan hanya yg diperlukan sahaja dan keluar dari rumah pergi kerja, dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tmpt2 yg tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma utk keperluan beli makanan dan minuman sahaja.
Sumber : islamituinda via dahtauker / satkoba